zaterdag, 30 november 2013

Spelen op Oudejaarsavond

 

Nog een dikke maand en het is alweer Oudejaarsavond. Oudejaarsavond vier ik dit jaar met vrienden en we hebben iets leuks bedacht (al zeg ik het zelf). Verschillende mini-spellen spelen voor cadeaus. Misschien ook interessant voor u?

 

We zijn in totaal met 6 personen. We hebben afgesproken dat we allemaal één cadeau kopen van 10 à 15 euro. We hebben dan 6 cadeaus in totaal. Iedereen pakt zijn/haar cadeau in en alles gaat in een grote zak. Nu trekt elke speler een cadeau uit de zak. Elke speler heeft nu één ongeopend cadeau.

 

Dan starten we met de mini-spellen. Elke keer als een speler een mini-spel wint, heeft hij/zij de keuze uit twee mogelijkheden: 1) zijn/haar ongeopend cadeau opendoen (of het cadeau bijhouden als het al geopend is) of 2) een cadeau ruilen met een andere speler (zowel geopende als ongeopende cadeaus mogen geruild worden). Bij een ruilactie worden er echter nooit cadeaus geopend. Dit kan enkel als je voor actie 1 kiest.

 

We zouden in totaal 12 mini-spellen spelen. Elk spel zou ongeveer 10 minuten duren. Het ene spel duurt iets langer, het andere spel is iets korter. Het is de bedoeling dat we 3 mini-spellen spelen tijdens de hapjes, 3 mini-spellen na de soep, 3 mini-spellen na het hoofdgerecht en tenslotte nog 3 mini-spellen na het dessert.

 

De volgende 12 minispellen werden geselecteerd.

 

Tijdens de hapjes:

 

Crokinole: Dit behendigheidsspel speel je op een groot rond houten bord. In het midden van het bord zit een gat en het is de bedoeling om je schijfjes van aan de rand van het bord naar het middelste gat te schieten met behulp van je duim en wijsvinger. Hoe dichter je tegen het middelste gat ligt, des te meer punten je scoort. Je moet wel altijd eerst een schijfje van de tegenstander raken. We zouden starten met 2 tegen 2. De 2 spelers die winnen, krijgen elk een nieuwe partner (uit de 2 spelers die nog niet hebben gespeeld). Dan volgt er weer een wedstrijdje 2 tegen 2. De winnaars van dit spel spelen de finale tegen elkaar. De ploegsamenstellingen worden bepaald door loting.

 

For Sale: Een biedspelletje met kaarten. Elke speler krijgt een aantal goudstukken. Er worden 6 huiskaarten omgedraaid. De waarde van deze huiskaarten kan variëren van 1 tot 30. Bijvoorbeeld de huiskaarten met waarde 4, 14, 11, 7, 23 en 28 worden omgedraaid. De startspeler biedt 1 goudstuk. De volgende speler biedt 2 goudstukken. De daaropvolgende speler biedt bijvoorbeeld 5 goudstukken, enz. Zo blijven we verdergaan tot een speler beslist om te passen (omdat hij niet meer hoger kan of wil bieden). De speler die past, betaalt de helft van zijn bod aan de bank en neemt de huiskaart met de laagste waarde uit de rij huiskaarten (4 in dit voorbeeld). Dan gaat het weer verder. De volgende speler kan het bod verhogen of passen. Als die speler past, dan betaalt hij ook de helft van zijn bod en neemt de volgende laagste waarde (7 in dit voorbeeld). Zo ga je verder tot iedereen (op één speler na) gepast heeft. Enkel de speler die als laatste overblijft, moet zijn volledig bod betalen (alle andere spelers hebben ondertussen gepast en betalen dus slechts de helft van hun bod) en neemt de huiskaart met de hoogste waarde (28 in dit voorbeeld). Er worden 5 biedronden gespeeld. Als iedereen op die manier 5 huiskaarten heeft verzameld, dan begint fase 2 van het spel. Nu worden er 6 geldkaarten omgedraaid. Bijvoorbeeld: 5000 dollar, 14000 dollar, 11000 dollar, 2000 dollar, 15000 dollar en 8000 dollar. Iedereen kiest nu 1 van zijn 5 net aangekochte huiskaarten (elke huiskaart heeft een waarde) en iedereen speelt die huiskaart tezelfdertijd uit. De speler met de hoogste huiskaart mag de geldkaart met de hoogste geldwaarde nemen (15000 dollar in dit voorbeeld). De speler met de op één na hoogste huiskaart mag de geldkaart met de op één na hoogste geldwaarde nemen (14000 dollar in dit voorbeeld), …, de speler met de laagste huiskaart neemt de laagste geldkaart (2000 dollar in dit voorbeeld). Dit doen we 5 keer (tot iedereen al zijn huiskaarten heeft uitgespeeld). Daarna wordt het geld geteld. De speler met het meeste geld wint.

 

Smarty Party: Elke speler leest één vraag voor. Het zijn altijd vragen waarbij verschillende antwoorden mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: Noem een film die een Oscar won tussen 1990 en 2013. De spelers geven nu elk om beurt een goed antwoord. Wie geen antwoord meer weet of een verkeerd antwoord geeft, valt af. De andere spelers gaan verder met antwoorden geven tot er één speler overblijft. Die speler scoort een punt. Als alle spelers één vraag hebben voorgelezen, worden de punten geteld. De speler met de meeste punten wint.

 

Na de soep:

 

Identik: Door loting wordt een speler gekozen. Deze speler omschrijft een tekening aan alle andere spelers. De andere spelers hebben nu 90 seconden de tijd om zo goed mogelijk te tekenen wat deze speler omschrijft. Als de tijd voorbij is, worden de criteria overlopen en scoor je punten voor elk juist criteria dat op jouw tekening aanwezig is. Bijvoorbeeld: je scoort punten als er een vogel op de tekening staat, als het schaap links van de vogel staat getekend, als de vogel kleiner is getekend dan het schaap, als je op de neus van het schaap een zonnebril hebt getekend, enz.

 

Pinguïn Party: Eén kaartspelletje. Elke speler krijgt een aantal kaarten met op elke kaart een pinguïn afgebeeld. Elke pinguïn heeft een kleur. De spelers bouwen nu elk om beurt aan een piramide van pinguïns. Je probeert zoveel mogelijk kaarten uit je hand uit te spelen. Hierbij moet je rekening houden met de volgende regel: Als je een pinguïn plaatst op de hoofden van twee andere pinguïns, dan moet er minstens één kleur steeds overeenkomen. Als er in de piramide bijvoorbeeld een blauwe en groene pinguïn naast elkaar liggen, dan mag je op de hoofden van deze pinguïns enkel een blauwe of een groene pinguïn plaatsen. Liggen er bijvoorbeeld twee rode pinguïns naast elkaar, dan mag je daarboven enkel een rode pinguïn plaatsen. De speler die al zijn/haar pinguïnkaarten heeft kunnen uitspelen, wint.

 

Wijsneus: elke speler leest één kaart voor. Aan de hand van hints moeten de andere spelers raden wie, wat of waar ze zijn. Bijvoorbeeld: Hint 1: we zoeken een persoon. Hint 2: hij is een zanger. Hint 3: hij is geboren in Nederland. Hint 4: hij heeft al in het Sportpaleis gestaan. Hint 5: “Dromen zijn bedrog” is een grote hit van hem. Hint 6: … Je hoeft niet te wachten op jouw beurt: wie als eerste het juiste antwoord roept, scoort een punt. Wie een fout antwoord geeft, ligt uit deze ronde. Wie het meeste punten heeft verzameld na 6 ronden, wint.

 

Na het hoofdgerecht:

 

Perudo: Iedereen krijgt een dobbelbeker met vijf dobbelstenen. Elke speler schudt zijn beker en houdt zijn dobbelstenen verborgen onder de beker. De spelers bekijken het resultaat van hun worp zonder dat de andere spelers dit kunnen zien. De startspeler doet een eerste bod waarbij hij/zij gokt hoeveel dobbelstenen er van een bepaald getal minimaal op tafel liggen (dit is het totaal van de worpen van alle spelers). De Perudo telt hierbij als joker en mag voor elk getal ingezet worden. Na dit startbod is de volgende speler aan de beurt. De volgende speler kan kiezen uit 3 acties: 1 het bod verhogen door een hoger aantal dobbelstenen of ogen te bieden; 2 het bod laten overgaan naar een aantal jokers; 3 het bod van de vorige speler in twijfel trekken en DUDO roepen. Dan worden de dobbelstenen onthuld. Wie ongelijk heeft, verliest een dobbelsteen. Zo spelen we verder tot er slechts één speler overblijft met dobbelstenen. Deze speler wint.

 

A la Carte: In dit spel gaan we pannenkoeken bakken. Iedereen krijgt een pannetje en een pannenkoek. De pannenkoek heeft 2 kanten. Het is de bedoeling om met behulp van je pannetje de pannenkoek in de lucht te gooien en de pannenkoek weer op te vangen in je pannetje. De pannenkoek moet nu echter met de andere kant naar boven liggen. Iedereen mag tijdens zijn beurt drie keer proberen. Wie faalt, valt af. De laatst overgebleven speler, wint.

 

Zet in & win: Elke speler leest één vraag voor. Elke vraag heeft een getal als antwoord. Bijvoorbeeld: hoeveel keer per minuut knipper je gemiddeld met je wimpers? Eerst schrijft elke speler zijn/haar antwoord op een bordje. Alle bordjes komen dan open in het midden van de tafel te liggen en dan kunnen de spelers wedden op het antwoord waarvan zij denken dat het dichtst bij het juiste antwoord ligt (je mag stemmen op je eigen antwoord of op het antwoord van een andere speler). Wie na 6 ronden het meeste punten heeft, wint.

 

Na het dessert:

Tumblin’ Dice:In Tumblin’ Dice flikker je (met duim en wijsvinger) je dobbelstenen van een houten trap naar beneden. De waarde van de trede waarop de dobbelsteen ligt, wordt dan vermenigvuldigd met het aantal ogen op die dobbelsteen. Zo tel je al je punten samen en probeer je om ter meest punten te scoren. De zes spelers kiezen elk een tegenstander zodat we 3 wedstrijden 1 tegen 1 krijgen. De verliezers vallen af. De speler (van de 3 winnaars) die het meeste punten scoorde zit rechtstreeks in de finale. De twee overige winnaars spelen dan tegen elkaar. De winnaar van dat spel neemt het op tegen de rechtstreeks geplaatste finalist. Deze finale zal bepalen wie wint.

One Night Werewolf: 3 spelletjes. In dit spel ben je een burger of een weerwolf. De burgers proberen de weerwolven te vermoorden en de weerwolven proberen op hun beurt de burgers te vermoorden. Elke speler krijgt een kaart die alleen hij/zij mag bekijken en die hij/zij voor de andere spelers verborgen houdt. In het midden worden er ook 2 kaarten gedekt neergelegd. Nu wordt het nacht. Iedereen sluit zijn ogen. Eerst opent de ziener zijn ogen. Hij mag een kaart van een andere speler of de twee kaarten uit het midden bekijken. Daarna openen alle weerwolven hun ogen en kijken elkaar aan. Zij kennen nu elkaars identiteit. De burgers houden tijdens deze fase echter hun ogen dicht en weten niet wie de andere burgers en de weerwolven zijn. Tenslotte mag de dief een kaart stelen en wisselen met zijn kaart. Na deze nachtfase wordt het dag en kunnen de beschuldigingen beginnen. Na een kleine discussie wijst elke speler een persoon aan die hij wil doden. De speler met de meeste tegenstemmen, sterft. Als er een weerwolf sterft, winnen alle burgers. Als er een burger sterft, winnen alle weerwolven. De spelers van de winnende groep krijgen een punt. Wie na drie spelletjes het meeste punten heeft, wint.

 

GiftTRAP: 2 spelletjes. Er worden verschillende kaarten met geschenken op het speelbord gelegd. De geschenken kunnen heel uiteenlopend zijn. Van borstvergrotingen en een huifkartocht tot een sessie body paint en een reis met een cruiseschip. Uit al deze geschenken kiest elke speler welke geschenken hij/zij aan elke speler wil geven. Opgelet: elk geschenk kan slechts 1 keer weggegeven worden. Als je bijvoorbeeld een huifkartocht aan speler 1 hebt gegeven, dan kan je dit niet meer aan speler 2 geven. Je kan punten scoren als de andere spelers blij zijn met hun geschenk of als je zelf blij bent met je verkregen geschenken. Dit wordt duidelijk gemaakt door middel van het plaatsen van fiches.

 

Tot zover het overzicht van de 12 mini-spellen. Ik laat jullie volgend jaar zeker weten hoe deze avond is verlopen. Hopelijk wordt het een succes.

vrijdag, 29 november 2013

Amerigo

Amerigo is een spel van Stefan Feld. Dit spel zal dus goed verkopen, al is het alleen maar omdat de naam van Feld op de doos staat. Feld is één van de Goden uit de spellenwereld. Mijn God is het (nog) niet. Ik speelde reeds Het Koopmanshuis (eerste indruk was fantastisch, tweede indruk was goed zonder meer) en Im Jahr des Drachen (pfff, ik heb nog nachtmerries als ik terugdenk aan dat spel). Zijn andere "hits" zoals Bora Bora, Brugge, Die Burgen von Burgund, Macao, Notre Dame en Trajan heb ik nog niet kunnen spelen. Ik kan dus nog niet goed zeggen of ik al dan niet een Feld-fan ben.

Amerigo is de laatste nieuwe van Feld en ik had het eer en het genoegen om dit spel te mogen spelen. Amerigo is een spel waarin alles draait om overwinningspunten. Punten hier, punten daar, punten overal, zo kan je het spel samenvatten. De speler met de meeste overwinningspunten wint Amerigo.

U vraagt zich nu waarschijnlijk af hoe je die overwinningspunten kan scoren? Wel, op heel veel manieren. Je scoort overwinningspunten door naar een eiland te varen en als eerste op het eiland een huisje te bouwen, je scoort overwinningspunten door gebouwen te bouwen op de eilanden, je scoort overwinningspunten door een eiland volledig vol te bouwen, je scoort overwinningspunten door verschillende goederen te verzamelen, je scoort overwinningspunten op de witte track, je scoort overwinningspunten op de bruine track en je scoort overwinningspunten door speciale tegels. Als dit nog niet genoeg is, vertel ik je ook graag dat je nog overwinningspunten kan verliezen door het gevecht tegen de piraten te verliezen. Punten, punten en nog eens punten verzamelen, dat is Amerigo.

Vond ik het ook een leuk spel?

Moeilijke vraag. Amerigo is zeker en vast een goed spel, laat daar geen twijfel over bestaan. Het spel zit subliem in elkaar. Er zijn enorm veel keuzemogelijkheden en je kan lekker vooruit plannen. Je grijze hersencellen kan je goed aan het werk zetten. Daarnaast is de dobbeltoren (die u kent uit Wallenstein of die u niet kent uit Wallenstein) een heel originele vondst. Het brengt extra spanning in het spel. In de dobbeltoren gooi je blokjes, maar je weet nooit op voorhand welke blokjes er uit de toren zullen rollen. Zowel qua aantal als qua kleur is het gissen. 

Tot zover mijn rond de pot gedraai. Ik herhaal mijn vraag nog eens. Vond ik Amerigo ook een leuk spel? De eerste drie ronden: ja! Het spel heeft me heel aangenaam verrast. De laatste twee ronden vond ik er echter wat te veel aan. Je doet immers steeds opnieuw dezelfde acties (al heb je wel veel keuze qua acties) waardoor het naar het einde van het spel wat repetitief aanvoelt. Het kan natuurlijk ook aan de speelduur hebben gelegen. Op de doos staat 90 minuten, maar dit is volgens mij enkel mogelijk indien iedereen heel vlot speelt en niet te lang nadenkt over zijn zetten. Wij waren het eerste spel bijna 3 uur zoet met Amerigo. Net dit laatste punt vond ik het grote nadeel aan Amerigo. Je hebt veel keuzes, maar hierdoor krijg je ook veel denkwerk en dan is het soms wel even wachten op je beurt. 

Een ander nadeel aan Amerigo vond ik het gefroemel met al de fiches en het getel van de punten. In dit spel moet je voortdurend (maar dan ook voortdurend) punten tellen. Dit brengt het ritme uit het spel. Je moet het spel namelijk heel vaak stilleggen om de punten van alle spelers te kunnen bijhouden.

Om deze redenen denk ik dat Amerigo door velen, maar niet door iedereen zal gesmaakt worden. Ik zou zeggen: eerst testen vooraleer je dit spel aankoopt!

donderdag, 28 november 2013

7 Days of Westerplatte onder mijn loep

7 Days of Westerplatte is een coöperatief spel waarbij je moet vechten tegen de Duitsers. De Duitsers komen naar je toe in de vorm van kaarten. Jij staat samen met je medespelers achter een bakstenen muurtje en ziet de Duitsers steeds dichter komen. Er wordt gevochten en gestreden. Als de Duitsers je bakstenen muren kunnen neerhalen en twee van de daarachterliggende kaarten kunnen vernietigen, verlies je het spel samen met je vrienden. Als je echter 7 dagen kan overleven, dan winnen jullie het spel.

7 Days of Westerplatte deed me meteen denken aan Ghost Stories. Net als in Ghost Stories vecht je in dit spel tegen opkomend gevaar. Het verschil met Ghost Stories is dat het gevaar bij 7 Days of Westerplatte slechts van één kant komt en in Ghost Stories van vier kanten. Net als in Ghost Stories kan je in 7 Days of Westerplatte ook alleen of samen vechten tegen het gevaar. In Ghost Stories komt het gevaar van de geesten. In 7 Days of Westerplatte komt het gevaar van de Duitsers.

Dit spel stond een tijdje op mijn wishlist, maar het spel is er nu toch afgegaan. Om twee redenen. Eén: volgens velen zou de herspeelbaarheid van dit spel niet groot zijn. Twee: qua spelgevoel lijkt het verdacht veel op Ghost Stories (en dat spel heb ik al).

Om die redenen staat 7 Days of Westerplatte niet meer op mijn wishlist, maar ik zou dit spel wel met veel plezier eens OP DE SPEELTAFEL willen zien.

Nog één ding: 7 Days of Westerplatte. Half Engels, half Duits, wie heeft de naam van die titel bedacht!?!

woensdag, 27 november 2013

Nox' Partybox

Een paar weken geleden deed Bastiaan van Nox Spellenzolder de volgende oproep:

Gegroet,

Het einde van het jaar nadert weer met snelle schreden. De donkere dagen worden langer, oudere mannen met witte baarden en een vrijgevig hart duiken op in ons land. Mat andere woorden, het is weer bijna December!
En omdat ik veel enthousiaste reacties heb mogen ontvangen over de top 10 & twee top 5's van vorig jaar, wilde ik jullie ook dit jaar weer voorzien van mijn persoonlijke favorieten.
De formule zal aangepast worden, zodat ik niet elk jaar dezelfde spellen in deze 3 filmpjes zet. Ik ga gewoon een top 10 / 5 maken van bordspellen die ik in 2013 heb gespeeld, in de volgende drie categorieën:

1. Top 10 "Bordspellen",
2. Top 5 "2-Speler Spellen",
3. Top 5 "nog nader te noemen".

Ik wil voor deze laatste top 5 de coop spellen en party spellen zoals The Resistance in het zonnetje zetten. Spellen die de spelers laten samenwerken als een hecht team, of juist in teams tegenover elkaar zetten, maar wel iedereen naar binnen zuigen! Spellen die veel focus leggen op het "samen spelen".

Mijn vraag aan jullie:
Hoe zal ik deze top 5 noemen?

:ster: :ster: Ik zie jullie reacties graag tegemoet! :ster: :ster:

En de winnaar.... die mag tegenover iedereen verkondigen dat hij of zij degene is die deze top 5 heeft mogen benamen! En de daarbij behorende lof en hulde in ontvangst nemen. 

 

Lees nu nog eens de laatste zin hierboven. Dus bij deze: DAMES EN HEREN, IK HEB GEWONNEN MET MIJN INZENDING ! IK KOOS VOOR DE TITEL NOX' PARTYBOX ! JABBEDABBEDOE !

Gelukkig blijf ik met mijn beide voeten op de grond.

Het filmpje kan je hier bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=uaFNiTx9IAQ

 

dinsdag, 26 november 2013

Concept onder mijn loep

Concept is een spel dat ik al een tijdje in de gaten hou. In het spel Concept moet je een woord (of een zin) raden door een associatie van iconen te maken. Om bijvoorbeeld “melk” te omschrijven kan je kubusjes plaatsen op de iconen voor voedsel/drank, vloeibaar en wit. Op die manier kan je duizenden combinaties maken voor verschillende woorden.

Grote voordelen (in mijn ogen) zijn de spelersaantallen (van 4 tot 12 spelers) en de originaliteit.

Concept is eens iets anders dan simpele vragen beantwoorden over de paringsdans van de grote Canadese gans, de nationale sport van Bhutan en de uitvinding van de Forensische entomologie. Tot zover mijn intellectuele bijdrage aan deze blog. Vooraleer u zich dom begint te voelen, gaan we terug over naar het spel Concept. Dit spel heeft zijn naam niet gestolen. Concept heeft een origineel concept. Ik ben gek op originele concepten in spellen, dus: OP MIJN WISHLIST!

maandag, 25 november 2013

iKNOW onder mijn loep

iKNOW is een triviaspel dat ik tot op heden nog niet heb gespeeld. In dit spel krijg je een vraag uit één van de vier categorieën. Bij elke vraag zijn er drie tips in verschillende moeilijkheidsgraden. Het doel is om punten te scoren door antwoorden juist te beantwoorden en door te wedden hoe goed je vrienden dit zullen doen. Als je het antwoord weet na 1 hint, krijg je 3 punten. Na 2 hints krijg je 2 punten en na 3 hints kan je nog 1 punt scoren. Je scoort ook punten door juist te raden of je vrienden het juiste antwoord al dan niet zullen raden. De speler die als eerste 20 punten scoort, wint.

Dit spel doet me denken aan Trivial Pursuit: Wedden dat je het weet. In dat spel moet je ook vragen beantwoorden en gokken of je tegenstanders het antwoord goed of fout zullen beantwoorden. Het verschil tussen Trivial Pursuit: Wedden dat je het weet en iKNOW zit hem in het design en in de tips.

Het design van iKNOW is veel mooier, maar eerlijk gezegd interesseert het design me minder. Ik ben niet geïnteresseerd in kunst, ik ben geïnteresseerd in leuke spellen. De drie tips maken iKNOW wat specialer en net dat ontbreekt in Trivial Pursuit: Wedden dat je het weet. Tips bij vragen kennen we dan weer van de spellen Quizt't en Wijsneus. Twee triviaspellen waarbij je aan de hand van tips steeds een voorwerp, persoon of bestemming moet trachten te raden.

Volgens mij zal iKNOW een mix zijn van Wijsneus en Trivial Pursuit: Wedden dat je het weet. Twee spellen die ik reeds in mijn bezit heb. iKNOW lijkt me leuk om eens te spelen, maar ik denk niet dat ik dit spel zal aankopen (tenzij aan een spotprijs) wegens te weinig verschillen met bovenstaande spellen.

Daarom: OP DE SPEELTAFEL 

zondag, 24 november 2013

Guildhall: Job Faire onder mijn loep

Guildhall is een kaartspel waarvan ik heel erg onder de indruk ben. Dit komt vooral door de eenvoudige regels, de snelle opzettijd, de aangename speelduur, de spelersinteractie en de spanning tijdens het spelen. Het spel moet nog vaker gespeeld worden om een beter beeld te vormen, maar op dit moment speel ik het liever dan mijn andere kaartspeltoppers zoals 7 Wonders, Revolver, Dominion en Coloretto. Dat wil toch al iets zeggen.

De uitbreiding van Guildhall is een standalone game. Guildhall: Job Faire komt met nieuwe kaarten. Deze kaarten kunnen ook gecombineerd met het originele Guildhall.

Ik ben meestal geen voorstander van uitbreidingen omdat ik liever een nieuw spel ontdek in plaats van een uitbreiding te kopen voor een bestaand spel. Vaak brengen de uitbreidingen ook weinig wereldschokkends toe. Toch besloot ik om de uitbreiding van Guildhall eens onder mijn loep te nemen. Zal ik voor de uitbreiding van het prachtige kaartspel Guildhall een uitzondering maken of niet?

Guildhall: Job Faire voegt meer van hetzelfde toe en ik ben er zeker van dat ik deze uitbreiding ook leuk zal vinden. Zeker omdat je dan met 12 rollen in plaats van 6 rollen kan spelen. Voorlopig ga ik het echter houden bij de originele Guildhall. Zolang ik de originele versie niet beu ben gespeeld, hoef ik geen extra afwisseling in de kaarten. Daar komt nog eens bij dat je voor de prijs van Guildhall: Job Faire een ander nieuw en leuk spel kan kopen.

Daarom: OP DE SPEELTAFEL en misschien later op de wishlist.

 

zaterdag, 23 november 2013

Caverna onder mijn loep

Vandaag neem ik Caverna: The Cave Farmers onder mijn loep. Ik heb het spel nog nooit gespeeld, maar is dit spel een plekje waard op mijn wishlist? Lees verder en je komt het te weten.

Caverna: The Cave Farmers ziet eruit als een kopie van Agricola. Ik zal geen neen zeggen tegen Agricola, maar ik ben ook geen groot fan. Agricola is zeker een goed spel, maar ik heb niet het gevoel dat ik me amuseer tijdens dat spel. Ik zit constant te denken aan mijn strategie: straks neem ik die actie en dan die actie en tenslotte die actie. Jammer genoeg kiest een andere speler één van de acties die ik net wou kiezen. Hierdoor moet ik mijn strategie volledig aanpassen. Ik kies dan maar andere acties. Het constant moeten inspelen op die gebeurtenissen is zeker een uitdaging en waarschijnlijk de hoofdreden waarom velen houden van Agricola. Ik hou wel van een uitdaging en de tijd vliegt steeds als ik Agricola speel. Toch heb ik tijdens het spel nooit het gevoel dat ik me heel hard aan het amuseren ben. Dat aspect mis ik een beetje bij Agricola, in tegenstelling tot vele andere worker placement spellen. Waarom bespreek ik hier Agricola in plaats van Caverna? Wel, Caverna ziet er exact hetzelfde uit. Er zijn een paar kleine wijzigingen, maar de basis blijft net hetzelfde als in Agricola. Je werkers kiezen acties, iedere speler heeft een eigen spelersbord dat je kan volbouwen, alweer een hoop dieren,… Niet voor niets wordt Caverna door velen Agricola II genoemd.

Ik zie geen enkele reden waarom ik dit spel ineens wel zoveel leuker zou vinden dan Agricola. Zeker niet als ik hoor dat Caverna veel meer mogelijkheden heeft dan Agricola waardoor het geheel wat onoverzichtelijk wordt.

Daarom: IN DE PRULLENMAND  

 

vrijdag, 22 november 2013

Het vergrootglas van inspecteur Ditterio

Op het moment van dit schrijven speelde ik reeds 283 verschillende spellen. Voor sommigen onder jullie zal dit immens veel zijn, voor anderen belachelijk weinig. Ik hoef niet noodzakelijk zoveel mogelijk spellen te spelen. Ik vind het wel leuk om zoveel mogelijk GOEDE spellen te spelen. Er is niets leuker dan een spel te ontdekken en achteraf met een glimlach op de mond te kunnen zeggen: Wauw, dit was een fantastische ervaring! Jammer genoeg kan ik dat niet van al mijn 283 gespeelde spellen zeggen. Het ene spel was al wat beter dan het andere.

Vroeger was ik snel tevreden. Ik vond bijna elk spel goed. Nu ben ik wat kritischer geworden. Het volstaat niet meer dat een spel gewoon goed is. Het spel moet heel goed zijn en ook regelmatig gespeeld worden. Om die reden zal ik nog zelden zware en lange spellen kopen. Het merendeel van mijn spelersgroep haalt zijn neus op voor dit soort spellen. Ik koop enkel nog spellen waarvan ik hoop dat ze (vaak) gespeeld zullen worden en waarvan ik hoop dat ze leuk en vlot spelen. Hoe kan ik op voorhand weten of een spel aan mijn eisen voldoet? Door reviews over dit spel te lezen, door de spelregels te lezen en/of door video’s met spellenuitleg te bekijken.

Ik zet mijn inspecteurshoed op en neem jullie mee op een race door Ditterio’s spellenland. Elk spel zal opgespeurd en geïnspecteerd worden. Mijn (met een vergrootglas bekeken) spellen zal ik dan onderverdelen in drie categorieën:

1 IN DE PRULLENMAND: deze spellen hoef ik nooit te spelen, tenzij iemand me smeekt om dit spel te spelen. Dit wil niet zeggen dat dit automatisch slechte spellen zijn. Het zijn alleen spellen die ik zelf niet hoef te spelen.

2 OP DE SPEELTAFEL: deze spellen wil ik graag eens spelen, maar hoef ik niet noodzakelijk aan te kopen, tenzij het spel me zo omver blaast dat ik na een fantastische speelgelegenheid alsnog beslis om dit spel aan te kopen.

3 OP DE WISHLIST: deze spellen komen op mijn wishlist terecht. Spellen op mijn wishlist hebben een grote kans om vroeg of laat aangekocht te worden.

Vanaf morgen begin ik met een eerste spel onder mijn loep te houden.

donderdag, 21 november 2013

Mijn top 10 deductiespellen

10 Inkognito

9 Hanabi

8 Love Letter

7 Schotten Totten

6 One Night Werewolf

5 Bang!

4 Brieven uit Whitechapel

3 Mr. Jack

2 Mayday! Mayday!

1 The Resistance