zaterdag, 30 november 2013

Spelen op Oudejaarsavond

 

Nog een dikke maand en het is alweer Oudejaarsavond. Oudejaarsavond vier ik dit jaar met vrienden en we hebben iets leuks bedacht (al zeg ik het zelf). Verschillende mini-spellen spelen voor cadeaus. Misschien ook interessant voor u?

 

We zijn in totaal met 6 personen. We hebben afgesproken dat we allemaal één cadeau kopen van 10 à 15 euro. We hebben dan 6 cadeaus in totaal. Iedereen pakt zijn/haar cadeau in en alles gaat in een grote zak. Nu trekt elke speler een cadeau uit de zak. Elke speler heeft nu één ongeopend cadeau.

 

Dan starten we met de mini-spellen. Elke keer als een speler een mini-spel wint, heeft hij/zij de keuze uit twee mogelijkheden: 1) zijn/haar ongeopend cadeau opendoen (of het cadeau bijhouden als het al geopend is) of 2) een cadeau ruilen met een andere speler (zowel geopende als ongeopende cadeaus mogen geruild worden). Bij een ruilactie worden er echter nooit cadeaus geopend. Dit kan enkel als je voor actie 1 kiest.

 

We zouden in totaal 12 mini-spellen spelen. Elk spel zou ongeveer 10 minuten duren. Het ene spel duurt iets langer, het andere spel is iets korter. Het is de bedoeling dat we 3 mini-spellen spelen tijdens de hapjes, 3 mini-spellen na de soep, 3 mini-spellen na het hoofdgerecht en tenslotte nog 3 mini-spellen na het dessert.

 

De volgende 12 minispellen werden geselecteerd.

 

Tijdens de hapjes:

 

Crokinole: Dit behendigheidsspel speel je op een groot rond houten bord. In het midden van het bord zit een gat en het is de bedoeling om je schijfjes van aan de rand van het bord naar het middelste gat te schieten met behulp van je duim en wijsvinger. Hoe dichter je tegen het middelste gat ligt, des te meer punten je scoort. Je moet wel altijd eerst een schijfje van de tegenstander raken. We zouden starten met 2 tegen 2. De 2 spelers die winnen, krijgen elk een nieuwe partner (uit de 2 spelers die nog niet hebben gespeeld). Dan volgt er weer een wedstrijdje 2 tegen 2. De winnaars van dit spel spelen de finale tegen elkaar. De ploegsamenstellingen worden bepaald door loting.

 

For Sale: Een biedspelletje met kaarten. Elke speler krijgt een aantal goudstukken. Er worden 6 huiskaarten omgedraaid. De waarde van deze huiskaarten kan variëren van 1 tot 30. Bijvoorbeeld de huiskaarten met waarde 4, 14, 11, 7, 23 en 28 worden omgedraaid. De startspeler biedt 1 goudstuk. De volgende speler biedt 2 goudstukken. De daaropvolgende speler biedt bijvoorbeeld 5 goudstukken, enz. Zo blijven we verdergaan tot een speler beslist om te passen (omdat hij niet meer hoger kan of wil bieden). De speler die past, betaalt de helft van zijn bod aan de bank en neemt de huiskaart met de laagste waarde uit de rij huiskaarten (4 in dit voorbeeld). Dan gaat het weer verder. De volgende speler kan het bod verhogen of passen. Als die speler past, dan betaalt hij ook de helft van zijn bod en neemt de volgende laagste waarde (7 in dit voorbeeld). Zo ga je verder tot iedereen (op één speler na) gepast heeft. Enkel de speler die als laatste overblijft, moet zijn volledig bod betalen (alle andere spelers hebben ondertussen gepast en betalen dus slechts de helft van hun bod) en neemt de huiskaart met de hoogste waarde (28 in dit voorbeeld). Er worden 5 biedronden gespeeld. Als iedereen op die manier 5 huiskaarten heeft verzameld, dan begint fase 2 van het spel. Nu worden er 6 geldkaarten omgedraaid. Bijvoorbeeld: 5000 dollar, 14000 dollar, 11000 dollar, 2000 dollar, 15000 dollar en 8000 dollar. Iedereen kiest nu 1 van zijn 5 net aangekochte huiskaarten (elke huiskaart heeft een waarde) en iedereen speelt die huiskaart tezelfdertijd uit. De speler met de hoogste huiskaart mag de geldkaart met de hoogste geldwaarde nemen (15000 dollar in dit voorbeeld). De speler met de op één na hoogste huiskaart mag de geldkaart met de op één na hoogste geldwaarde nemen (14000 dollar in dit voorbeeld), …, de speler met de laagste huiskaart neemt de laagste geldkaart (2000 dollar in dit voorbeeld). Dit doen we 5 keer (tot iedereen al zijn huiskaarten heeft uitgespeeld). Daarna wordt het geld geteld. De speler met het meeste geld wint.

 

Smarty Party: Elke speler leest één vraag voor. Het zijn altijd vragen waarbij verschillende antwoorden mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: Noem een film die een Oscar won tussen 1990 en 2013. De spelers geven nu elk om beurt een goed antwoord. Wie geen antwoord meer weet of een verkeerd antwoord geeft, valt af. De andere spelers gaan verder met antwoorden geven tot er één speler overblijft. Die speler scoort een punt. Als alle spelers één vraag hebben voorgelezen, worden de punten geteld. De speler met de meeste punten wint.

 

Na de soep:

 

Identik: Door loting wordt een speler gekozen. Deze speler omschrijft een tekening aan alle andere spelers. De andere spelers hebben nu 90 seconden de tijd om zo goed mogelijk te tekenen wat deze speler omschrijft. Als de tijd voorbij is, worden de criteria overlopen en scoor je punten voor elk juist criteria dat op jouw tekening aanwezig is. Bijvoorbeeld: je scoort punten als er een vogel op de tekening staat, als het schaap links van de vogel staat getekend, als de vogel kleiner is getekend dan het schaap, als je op de neus van het schaap een zonnebril hebt getekend, enz.

 

Pinguïn Party: Eén kaartspelletje. Elke speler krijgt een aantal kaarten met op elke kaart een pinguïn afgebeeld. Elke pinguïn heeft een kleur. De spelers bouwen nu elk om beurt aan een piramide van pinguïns. Je probeert zoveel mogelijk kaarten uit je hand uit te spelen. Hierbij moet je rekening houden met de volgende regel: Als je een pinguïn plaatst op de hoofden van twee andere pinguïns, dan moet er minstens één kleur steeds overeenkomen. Als er in de piramide bijvoorbeeld een blauwe en groene pinguïn naast elkaar liggen, dan mag je op de hoofden van deze pinguïns enkel een blauwe of een groene pinguïn plaatsen. Liggen er bijvoorbeeld twee rode pinguïns naast elkaar, dan mag je daarboven enkel een rode pinguïn plaatsen. De speler die al zijn/haar pinguïnkaarten heeft kunnen uitspelen, wint.

 

Wijsneus: elke speler leest één kaart voor. Aan de hand van hints moeten de andere spelers raden wie, wat of waar ze zijn. Bijvoorbeeld: Hint 1: we zoeken een persoon. Hint 2: hij is een zanger. Hint 3: hij is geboren in Nederland. Hint 4: hij heeft al in het Sportpaleis gestaan. Hint 5: “Dromen zijn bedrog” is een grote hit van hem. Hint 6: … Je hoeft niet te wachten op jouw beurt: wie als eerste het juiste antwoord roept, scoort een punt. Wie een fout antwoord geeft, ligt uit deze ronde. Wie het meeste punten heeft verzameld na 6 ronden, wint.

 

Na het hoofdgerecht:

 

Perudo: Iedereen krijgt een dobbelbeker met vijf dobbelstenen. Elke speler schudt zijn beker en houdt zijn dobbelstenen verborgen onder de beker. De spelers bekijken het resultaat van hun worp zonder dat de andere spelers dit kunnen zien. De startspeler doet een eerste bod waarbij hij/zij gokt hoeveel dobbelstenen er van een bepaald getal minimaal op tafel liggen (dit is het totaal van de worpen van alle spelers). De Perudo telt hierbij als joker en mag voor elk getal ingezet worden. Na dit startbod is de volgende speler aan de beurt. De volgende speler kan kiezen uit 3 acties: 1 het bod verhogen door een hoger aantal dobbelstenen of ogen te bieden; 2 het bod laten overgaan naar een aantal jokers; 3 het bod van de vorige speler in twijfel trekken en DUDO roepen. Dan worden de dobbelstenen onthuld. Wie ongelijk heeft, verliest een dobbelsteen. Zo spelen we verder tot er slechts één speler overblijft met dobbelstenen. Deze speler wint.

 

A la Carte: In dit spel gaan we pannenkoeken bakken. Iedereen krijgt een pannetje en een pannenkoek. De pannenkoek heeft 2 kanten. Het is de bedoeling om met behulp van je pannetje de pannenkoek in de lucht te gooien en de pannenkoek weer op te vangen in je pannetje. De pannenkoek moet nu echter met de andere kant naar boven liggen. Iedereen mag tijdens zijn beurt drie keer proberen. Wie faalt, valt af. De laatst overgebleven speler, wint.

 

Zet in & win: Elke speler leest één vraag voor. Elke vraag heeft een getal als antwoord. Bijvoorbeeld: hoeveel keer per minuut knipper je gemiddeld met je wimpers? Eerst schrijft elke speler zijn/haar antwoord op een bordje. Alle bordjes komen dan open in het midden van de tafel te liggen en dan kunnen de spelers wedden op het antwoord waarvan zij denken dat het dichtst bij het juiste antwoord ligt (je mag stemmen op je eigen antwoord of op het antwoord van een andere speler). Wie na 6 ronden het meeste punten heeft, wint.

 

Na het dessert:

Tumblin’ Dice:In Tumblin’ Dice flikker je (met duim en wijsvinger) je dobbelstenen van een houten trap naar beneden. De waarde van de trede waarop de dobbelsteen ligt, wordt dan vermenigvuldigd met het aantal ogen op die dobbelsteen. Zo tel je al je punten samen en probeer je om ter meest punten te scoren. De zes spelers kiezen elk een tegenstander zodat we 3 wedstrijden 1 tegen 1 krijgen. De verliezers vallen af. De speler (van de 3 winnaars) die het meeste punten scoorde zit rechtstreeks in de finale. De twee overige winnaars spelen dan tegen elkaar. De winnaar van dat spel neemt het op tegen de rechtstreeks geplaatste finalist. Deze finale zal bepalen wie wint.

One Night Werewolf: 3 spelletjes. In dit spel ben je een burger of een weerwolf. De burgers proberen de weerwolven te vermoorden en de weerwolven proberen op hun beurt de burgers te vermoorden. Elke speler krijgt een kaart die alleen hij/zij mag bekijken en die hij/zij voor de andere spelers verborgen houdt. In het midden worden er ook 2 kaarten gedekt neergelegd. Nu wordt het nacht. Iedereen sluit zijn ogen. Eerst opent de ziener zijn ogen. Hij mag een kaart van een andere speler of de twee kaarten uit het midden bekijken. Daarna openen alle weerwolven hun ogen en kijken elkaar aan. Zij kennen nu elkaars identiteit. De burgers houden tijdens deze fase echter hun ogen dicht en weten niet wie de andere burgers en de weerwolven zijn. Tenslotte mag de dief een kaart stelen en wisselen met zijn kaart. Na deze nachtfase wordt het dag en kunnen de beschuldigingen beginnen. Na een kleine discussie wijst elke speler een persoon aan die hij wil doden. De speler met de meeste tegenstemmen, sterft. Als er een weerwolf sterft, winnen alle burgers. Als er een burger sterft, winnen alle weerwolven. De spelers van de winnende groep krijgen een punt. Wie na drie spelletjes het meeste punten heeft, wint.

 

GiftTRAP: 2 spelletjes. Er worden verschillende kaarten met geschenken op het speelbord gelegd. De geschenken kunnen heel uiteenlopend zijn. Van borstvergrotingen en een huifkartocht tot een sessie body paint en een reis met een cruiseschip. Uit al deze geschenken kiest elke speler welke geschenken hij/zij aan elke speler wil geven. Opgelet: elk geschenk kan slechts 1 keer weggegeven worden. Als je bijvoorbeeld een huifkartocht aan speler 1 hebt gegeven, dan kan je dit niet meer aan speler 2 geven. Je kan punten scoren als de andere spelers blij zijn met hun geschenk of als je zelf blij bent met je verkregen geschenken. Dit wordt duidelijk gemaakt door middel van het plaatsen van fiches.

 

Tot zover het overzicht van de 12 mini-spellen. Ik laat jullie volgend jaar zeker weten hoe deze avond is verlopen. Hopelijk wordt het een succes.

Commentaren

Crokinole is gaaf. Welk merk bord heb jij en waar heb je hem gekocht? Er is nogal een groot verschil in kwaliteit namelijk. Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om Crokinole aan te schaffen.

Pinguïn Party is een heerlijk spelletje. Veel lol laatst mee gehad.

Love Letter (een rondje of zo) had je ook nog kunnen invoegen al kan dat helaas niet met 6 spelers, maar goed daar kun je wel iets op verzinnen.

Uhm... Mijn oud- en nieuw gaat vrees ik vrij saai zijn. Die avond duurt altijd zo lang. Hopelijk kan ik hier wat mensen aan het spelen krijgen die avond.

Gepost door: WTULTC | zaterdag, 30 november 2013

Reageren op dit commentaar

Het merk van het crokinolebord weet ik niet, maar ik heb het gekocht bij adriaensen en ik vind het heel goede kwaliteit. Niet goedkoop, maar heel leuk!

Love Letter kan ik wel waarderen, maar het slaat bij mij thuis niet echt aan.

Gepost door: ditterio | dinsdag, 03 december 2013

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.