zondag, 27 oktober 2013

De zin en onzin van uitbreidingen

Sommige uitbreidingen voegen wel wat toe aan een spel en zijn zeer zeker de moeite. Er zijn echter ook veel uitbreidingen die, althans voor mij, de aanschaf niet waard zijn. Er bestaan zoveel goede spellen in spellenland dat ik liever een nieuw spel aankoop dan een uitbreiding voor een bestaand spel.

Uitbreidingen kunnen wel interessant zijn als je een spel heel veel speelt en graag wat variatie wil. 7 Wonders is een topper, maar ik was het wat beu gespeeld. De uitbreidingen Leaders en Cities voegen wat extra toe waardoor het weer leuk is om 7 Wonders op tafel te leggen.

Er zijn ook uitbreidingen die een spel echt veel beter maken. De Steden en Ridders uitbreiding van de Kolonisten van Catan maken van het familiespel een strategisch spel voor veelspelers. Toch is het ook alweer een tijd geleden dat de Kolonistentegels mijn tafelkleed raakten.

De Indiaan uitbreiding van Carson City is leuk en we voegen deze extra actie steeds toe, maar het is geen uitbreiding die ik zou missen als ik ze niet had gehad.

Er zijn heel wat leuke uitbreidingen van Dominion. Ik heb er al 6 gespeeld en ze voegen allemaal iets anders toe. Toch zit er in het basisspel al zoveel variatie dat die uitbreidingen eigenlijk niet noodzakelijk zijn. Tenzij dit de enige deckbuilder in je spellenkast is en je Dominion meer dan 30 keer per jaar speelt. Anders zou ik het houden bij de basisversie.

De uitbreiding van Pandemie staat in mijn spellenkast stof te vergaren. Pandemie is een goed spel, maar de uitbreiding heb ik slechts één keer gespeeld. Het zijn weer extra regels en vele gelegenheidsspelers zijn allergisch voor de woorden “extra regels”.

Voor Dixit Odyssey heb ik de uitbreidingen Dixit 2 en Dixit 3. Voorlopig dus meer dan genoeg variatie waardoor ik Dixit 4 niet hoef aan te schaffen.

Het Dorp is een heel goed spel. Met de nieuwe uitbreiding kan je nu ook Het Dorp met vijf spelers spelen. Deze uitbreiding ga ik me echter niet aanschaffen. Ik speel het Dorp wel met twee, drie of vier spelers. Als we dan eens een keertje met 5 zijn, zijn er genoeg andere spellen.

De uitbreidingen van PitchCar vind ik wel de moeite. Vooral de wegversmallingen, de brug en de tunnel maken het spel leuker. De kruispunten zorgen er dan weer voor dat je veel banen op een kleinere tafel kan leggen.

De uitbreiding van Boonanza en de uitbreidingen van Carcassonne worden zelden of nooit gespeeld.

De allerleukste uitbreiding in mijn spellenkast is Saboteur 2. Saboteur is ideaal als je het spel speelt met mensen die het spel voor de eerste keer spelen. Als iedereen Saboteur kent, is Saboteur 2 een veel beter alternatief. Meer tunnelkaarten, meer kabouterkaarten en meer actiekaarten, dus meer variatie en meer fun!

Weet je trouwens hoe men de kinderen noemt van een veelspeler? Uitbreidingen!

Commentaren

Hoe smaken kunnen verschillen, want Saboteur 2 vinden wij (vrienden en ik) juist een van de minste uitbreidingen. Het maakt het gewone Saboteur chaotischer en onoverzichtelijk door de extra rollen.

De uitbreidingen van 7 Wonders voegen zeker iets toe en maken het spel leuker. Al komt Leaders hier nog niet echt veel op tafel, maar Cities wordt gelijk toegevoegd bij nieuwe spelers net zoals het Wonderpack.

Bij Carcassonne is de normale uitbreiding en de uitbreiding kooplieden & bouwmeester toch wel een must eventueel aangevuld met de rivier II (deze combinatie spelen we eigenlijk standaard). Dat maakt Carcassonne net even leuker en tactischer terwijl het spel niet veel veranderd. De andere uitbreidingen die daarna volgen zijn minder goed geslaagd vind ik.

Bij mijn editie (jubileum editie) van de Kolonisten van Catan zit al standaard de uitbreiding voor 5 en 6 spelers, maar ik heb het spel eigenlijk nog nooit met 5 of 6 spelers gespeeld. Wilde gewoon Catan hebben voor mijn collectie en een jubileumversie is dan wat specialer.

Bij Dominion laat ik het voorlopig ook alleen bij het standaard spel. De enige uitbreiding die mij wel interessant lijkt is Dominion Welvaart, vanwege meer overwinningspunten etc. Echter elke uitbreiding daarvan kost zo'n 40 euro en dat vind ik toch iets te veel voor een uitbreiding.

De uitbreiding van Bang! Dodge city gebruiken we eigenlijk ook altijd. Meer kaarten maakt het spel immers leuker. Bang! High noon gebruiken we nooit, deze uitbreiding zorgt voor een te grote verandering in het spel.

Gepost door: WTULTC | maandag, 28 oktober 2013

Reageren op dit commentaar

Wij hebben Dominion Welvaart en Dominion Hijs de Zeilen. Als je ooit een uitbreiding zou kopen zou ik je toch eerder Hijs de Zeilen aanraden! Die voegt leuke nieuwe elementen toe aan het spel.

Gepost door: Pieter | maandag, 04 november 2013

Ik ben het wel helemaal eens met Dieter, uitbreidingen brengen te weinig bij om de dikwijls redelijk hoge kostprijs te verantwoorden. Ik heb er redelijk wat staan, maar eigenlijk had ik achteraf gezien beter enkele goede spellen in de plaats gekocht! De (volgens zovelen) "onmisbare" uitbreiding voor Kingsburg vind ik helemaal niet zo onmisbaar, en de uitbreidingen voor 7 Wonders komen nooit op tafel. Dat spel met die kabouters vind ik echt niet leuk, maar de uitbreiding maakt het net iets beter. Voor Dominion heb ik 2 uitbreidingen, beide zijn ze héél goed, maar of ze het geld waard zijn? Eigenlijk helemaaaaaal niet! Dominion heeft me hierdoor ongeveer € 100 gekost, en da's veel voor een kaartspelletje.

Gepost door: Pieter | maandag, 04 november 2013

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.