dinsdag, 10 september 2013

Say Anything

Say Anything is een partyspel voor 3 tot 8 spelers waarbij de nadruk ligt op de spelersinteractie en het speelplezier (en minder op het competitieve aspect).

Ik zal jullie het spel uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

De verteller neemt de bovenste kaart van de gedekte stapel en leest één van de 5 vragen van de kaart voor. De verteller kiest de volgende vraag:

Wat is de beste modetrend aller tijden?

Alle spelers (behalve de speler die net de vraag heeft voorgelezen) schrijven in het geheim hun antwoord op een kaartje.

De rode speler schrijft: witte sokken in sandalen

De blauwe speler schrijft: een marcelleken

De gele speler schrijft: ballerina schoenen

De groene speler schrijft: de bikini

De paarse speler schrijft: jeans

De oranje speler schrijft: veel te grote zonnebrillen

De kaartjes met de antwoorden worden aan de verteller gegeven. Indien een speler (ongeveer) hetzelfde antwoord als een andere speler heeft opgeschreven, dan moet de laatste speler een nieuw antwoord opschrijven.

De verteller kiest nu in het geheim zijn favoriet antwoord uit de 6 antwoorden en duidt dit antwoord aan op de Select-O-Matic 5000 (een schijfje met een wijzer) zonder dat de andere spelers dit kunnen zien.

Alle spelers (behalve de verteller) stemmen nu op de antwoorden die zij het best vinden. Iedereen heeft 2 stemmen. Je mag stemmen op je eigen antwoord, je mag stemmen op het antwoord van een andere speler, je mag je stemmen verdelen over twee verschillende antwoorden en je mag beide stemmen ook op hetzelfde antwoord inzetten.

De rode speler stemt op geel en groen.

De blauwe speler stemt op blauw en geel.

De gele speler stemt twee keer op geel.

De groene speler stemt op rood en paars

De paarse speler stemt twee keer op groen.

De oranje speler stemt op oranje en rood.

Als iedereen heeft gestemd draait de verteller de Select-O-Matic 5000 om en toont zijn keuze.

De verteller had gestemd op groen (de bikini).

De groene speler krijgt één punt omdat de verteller zijn antwoord heeft gekozen. De rode speler krijgt één punt omdat hij één stemfiche op de groene kaart heeft gelegd. De paarse speler krijgt twee punten omdat hij twee stemfiches op de groene kaart heeft gelegd. De verteller krijgt drie punten omdat er drie stemfiches lagen op de kaart die hij heeft gekozen.

De punten worden genoteerd. Nu wordt de volgende speler de verteller. Als elke speler één keer een vraag heeft voorgelezen (of twee keer bij een kleine groep) is het spel afgelopen. De speler met het meeste punten wint Say Anything!

Say Anything is vooral leuk als je het speelt met grote groepen die elkaar (minstens een beetje) kennen. Dan kan je inspelen op waargebeurde, ludieke situaties van de aanwezigen. Op de vraag “Wat is het domste dat je kan doen?” kregen we onder andere de volgende antwoorden: je handen wassen met een hogedrukreiniger, door het rood licht rijden, achterwaarts op het strand lopen en dan op je hoofd vallen en met je vinger eens voelen aan een sigarettenaansteker in de auto. Het feit dat al deze antwoorden al door minstens één persoon aan tafel werden meegemaakt, zorgde voor veel hilariteit aan de speeltafel.

Hoe grappiger de deelnemers = hoe origineler de antwoorden = hoe leuker het spel!

Voor de liefhebbers van partyspellen is dit spel een grote aanrader! Als je houdt van dit spel, zal je het gelijkaardige spel Zet In & Win waarschijnlijk ook graag spelen.

De commentaren zijn gesloten.