maandag, 19 augustus 2013

Galaxy Trucker

Dit spel heeft de grappigste spelregels uit de geschiedenis van spellenland. Je ligt meteen in een deuk en je komt niet meer bij. Galaxy Trucker is een spel dat je, net als de spelregels, niet al te serieus moet nemen. Dan zal je er veel plezier aan beleven.

In Galaxy Trucker zoekt men idioten die met verschillende bouwmaterialen een ruimteschip willen maken. Met dit ruimteschip moet je dan naar minder ontwikkelde planeten vliegen om daar rioolsystemen en goedkope huizen te bouwen.

En net nu het woord ‘idioot’ gevallen is, kom jij kijken. Pak de uitdaging aan! De Verenigde Intergalactische Compagnie geeft je dan wel geen salaris, maar wel een flinke bonus bij snelle levering! O ja, een kleinigheid: er bestaat helaas een kans dat je eindigt met een fikse schuld en je laatste dagen doorbrengt als encyclopedieverkoper in de straten van Deneb III. Maar daar staat tegenover dat, als het geluk je toelacht, je dan toch maar mooi eindigt bij de 10 miljard rijkste mensen in het heelal!

Elke speler start met het bouwen van zijn ruimteschip. Je start met één tegel en daarna trek je nog een tegel die je verbindt met je starttegel. Vervolgens trek je nog een tegel en leg je deze aan. En nog een tegel. En nog een tegel. En nog veel meer tegels. Zo bouw je een mooi ruimteschip.

Gedenk de woorden van Gekke Gerard, de beroemde multimiljonair en avonturier: “De beste manier om een ruimteschip te leren besturen is om er één te besturen.” Gerard murmelde deze woorden weliswaar vlak voordat hij met zijn raket neerstortte op Sirius, maar toch, we zijn bereid om hem te geloven.

Je ruimteschip heeft een aantal componenten (tegels) nodig die heel belangrijk zijn voor je latere ruimtereis. Een kleine opsomming.

Cockpits om bemanning te kunnen meenemen op je ruimtereis; enkele en dubbele motoren om je ruimteschip sneller te laten vliegen; enkele en dubbele kanonnen om meteoren en andere ruimteschepen te beschieten; schildgeneratoren om je ruimteschip te beschermen als er iets misgaat (en geloof me vrij, er zal veel misgaan!); batterijen om je dubbele kanonnen, dubbele motoren en schildgeneratoren van energie te kunnen voorzien; gewone en speciale laadruimten om goederen te kunnen opslaan; structurele modules om makkelijker verbindingen in je ruimteschip te kunnen maken en levenssystemen voor buitenaardse wezens voor het geval dat je aliens wil meenemen op je ruimtereis.

Als je schip volgens de regels is gebouwd, kan je op ruimtereis vertrekken en geld verdienen!

Veel belangrijker dan het futiele geld is natuurlijk de kick van het avontuur. En faam. En glorie. En eer… O, wie houden we nou voor de gek? Met voldoende geld kun je én avontuur, én faam, én glorie én eer kopen, en dan houd je nog genoeg over voor een etentje in een sjiek restaurant.

Tijdens je ruimtereis kom je allerlei vreemde dingen tegen.

Je kan onderweg goederen en bemanning verliezen, je moet je beschermen tegen kleine en grote meteoren en andere ruimteschepen, je kan onder vuur worden genomen door licht en zwaar kanonvuur en je kan goederen in je laadruimten inladen. Je overtollige goederen dump je dan in de ruimte.

Het dumpen van goederen in de ruimte is een schending van anti-vuilnis wetten, strafbaar gesteld met boetes en gevangenschap. Onder geen beding moet je ooit aan de autoriteiten vertellen dat wij degenen waren die jou aangeraden hebben dit te doen.

Je bouwt 3 keer een ruimteschip en je gaat 3 keer op ruimtereis. Daarna is het spel afgelopen.

Jouw doel was geld verdienen en dat is je gelukt. Wat doet het ertoe dat andere idioten meer hebben verdiend?

Ik vind Galaxy Trucker een heel leuk spel. Tijdens het bouwen aan je schip zal de stress toeslaan. De tijd is immers beperkt en een foutje is snel gemaakt. Daarna vertrekken alle spelers op ruimtereis en dan wordt het nog leuker. Leedvermaak eerste klasse! De brokken van je ruimteschip (en die van de andere spelers) zullen in het rond vliegen. Je ruimteschip kan zelfs in twee stukken breken waardoor je slechts met één deel mag verder vliegen. Als je hierom kan lachen, zal je genieten van dit spel.

Een nadeel aan Galaxy Trucker is dat het snel repetitief aanvoelt. Je doet eigenlijk elke ronde exact hetzelfde (bouwen en reizen). Er zit ook weinig diepgang in het spel.

Dit spel krijgt van mij een dikke 7/10 omwille van de hilariteit en het plezier dat dit spel met zich meebrengt. Zelfs de grootste zuurpruimen zullen bij dit spel af en toe eens glimlachen.

Tip aan de serieuze spelers: afblijven!  Tip aan alle andere spelers: zeker eens proberen als je de kans krijgt!

zondag, 18 augustus 2013

Push Your Luck (je geluk uitdagen)

Bij Push Your Luck (of Press Your Luck) spellen herhaal je steeds een actie (of een deel van een actie) tot je beslist om te stoppen omwille van een groot risico op verlies van punten of verlies van jouw beurt.

Push Your Luck spellen hebben een grote geluksfactor. In een wereld van zware Caylussen, Puerto Rico’s en Brassen zijn deze op geluk gebaseerde spellen een leuke afwisseling. Het leven is al zwaar genoeg. Af en toe moet je plaats maken voor luchtigheid. Iedereen leest naast Fjodor Dostojevski en Hugo Claus toch ook eens graag een Kiekeboe-album? Al was het alleen maar om naar de blonde Fanny te kijken.

We wijken af.

Een bekend voorbeeld van een Push Your Luck spel is Cant’ Stop. In dit spel sta je voor de volgende keuze: stoppen met gooien of nogmaals gooien met het risico dat je een aantal pionnen en je beurt kwijtspeelt? Andere spellen met een Push Your Luck spelmechanisme zijn King Of Tokyo, Ra, Formula D en Yahtzee.

zaterdag, 17 augustus 2013

Lelijke spellen Top 5

De Chinese naakthond is de lelijkste hond ter wereld, de Fiat Multipla is de lelijkste auto ter wereld en de Somalische hoofdstad Mogadishu is de lelijkste stad ter wereld.

De helft van mijn lezers is nu waarschijnlijk richting Google Afbeeldingen gevlucht om al dit lelijks te bekijken. De andere helft van mijn lezers blijven trouw aan mijn blog en lezen nu verder. Zoals jij! Bedankt daarvoor.

Ik weet dat je niet geïnteresseerd bent in lelijke honden, lelijke auto’s en lelijke steden. Daarom ga ik het vandaag hebben over de 5 lelijkste spellen die ik ooit in mijn handen heb gehouden.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn niet de 5 lelijkste spellen aller tijden om de eenvoudige reden dat ik die spellen nooit wil aanraken.

5 Bang!

Bang! is een heel leuk spel, maar de kaarten zijn lelijk. De tekeningen fleuren niet op en verder zijn er alleen maar saaie symbolen en teksten op de kaarten te bespeuren. Helaas.

4 Hanze

Het speelbord oogt wat saai. Om het nog erger te maken lijkt het schip in dit spel op een omgedraaide paddenstoel. Wie bedenkt zoiets?

3 Thurn und Taxis

Thurn und Taxis heeft het lelijkste en dofste speelbord dat ik ooit heb gezien. Gelukkig brengen de blokjes wat kleur, anders had dit spel waarschijnlijk nog slechter gescoord in deze top 5.

2 Spy

De tekeningen van de voorwerpen en de tekeningen van de werelddelen zijn zo simpel getekend dat ik me afvraag of het eigenlijk wel de bedoeling was om deze tekeningen voor dit spel te gebruiken. Waarom geen grappige tekeningen of wat meer details in de tekeningen? Kijk naar de kaarten van Boonanza en dan weet je wat ik bedoel. Gelukkig zitten er 6 kleuren in dit spel, want voor de rest is de kleurigheid ver te zoeken.

1 1655 Habemus Papam

Dit spel staat al twee jaar ongespeeld in mijn spellenkast. Dat heeft een reden. Het doosje is niet echt uitnodigend. De kleuren zijn flets, oud en grauw. Niemand heeft me ooit gevraagd: “kijk eens daar, wat een mooi doosje, laten we dat eens spelen?” Neen, niemand. Zelfs ik niet. Al is het wel de bedoeling dat ik dit spel ooit eens ga spelen. Hopelijk doen de perfect uitgewerkte spelmechanismen me dit lelijke uiterlijk vergeten? Wordt (misschien) vervolgd.

vrijdag, 16 augustus 2013

Brieven uit Whitechapel

Brieven uit Whitechapel is een spel over de bloeddorstige moordenaar Jack The Ripper. Eén speler speelt als Jack en alle andere spelers zijn detectives. Het spel bestaat uit 4 ronden. Elke ronde wordt er een hoertje vermoord (in ronde 3 zelfs twee hoertjes) door Jack. Nadat de moord heeft plaatsgevonden moet Jack steeds vluchten naar zijn schuilplaats. Deze schuilplaats blijft gedurende heel het spel dezelfde. Jack beweegt zich onzichtbaar over het speelbord. Hij houdt de gevolgde piste wel bij op een persoonlijk scoreblaadje. De detectives proberen om Jack op het spoor te komen en hem indien mogelijk te arresteren.

Ik heb het spel reeds met beide rollen gespeeld.

Als Jack voel je de spanning letterlijk door heel je lichaam stromen. Soms sta je vlak naast een detective en dan kan je alleen maar hopen dat de detective je niet zal arresteren. Als Jack luister je goed naar de plannen van de detectives waardoor je je eigen plannen kan aanpassen. Indien mogelijk kan je dan een alternatieve route nemen (om de detectives uit de weg te gaan), maar hierbij moet je wel opletten dat je op tijd terug bent op je schuilplaats.

Als detective ervaar je minder spanning. Hier zit de kracht vooral in het zoeken naar sporen en het samenwerken met je mededetectives. Dit is heel uitdagend en bevredigend als je Jack kan pakken. Jammer genoeg kan dit ook heel frustrerend zijn als je geen spoor van Jack kan vinden.

Zowel Jack The Ripper als de detective heb ik al zien winnen. Toch lijkt me de rol van Jack veel makkelijker. De detectives moeten al heel sterk spelen (of veel geluk hebben) om Jack te kunnen vangen.

Ondanks het feit dat het spel uitdagender is als detective speel ik het liefst met Jack The Ripper. Als ik dit spel speel als Jack geef ik dit spel een 9/10. Als ik dit spel speel als detective geef ik dit spel een 7/10. Gemiddeld krijgt dit spel van mij dus een 8/10.

Dit spel zou heel wat overeenkomsten hebben met de klassieker Scotland Yard. Dit spel heb ik echter nog niet gespeeld, dus hier kan ik niet over oordelen. Wat ik wel kan zeggen is dat dit spel veel leuker is dan Kraak van de Eeuw en Cluedo (eveneens deductiespellen).

De speelduur kan makkelijk uitlopen tot meer dan 2 uur. Dit komt vooral doordat de detectives vaak afspraken maken over de stappen die ze willen uitvoeren. Ondanks de vrij lange speelduur verveelt dit spel echter niet snel.

Het speelbord en het speelmateriaal zijn eenvoudig maar mooi.

Aangezien dit spel meestal moeilijker is voor de detectives (zeker als Jack slim speelt), geef ik hieronder wat strategieën die de detectives zeker zullen kunnen gebruiken.

In Brieven uit Whitechapel moet je goed overleggen met je medespelers. Hou er wel rekening mee dat Jack aandachtig meeluistert. Als jullie beslissen om massaal naar een bepaald gebied op het speelbord te gaan en dit ook meedelen aan elkaar, dan maak je het Jack heel makkelijk. Hij zal dan proberen om dit gebied te vermijden en zijn schuilplaats via een ander gebied proberen te bereiken. Als alle detectives samen staan in één gebied, zal het bovendien de volgende nacht heel moeilijk worden voor de detectives aangezien een goede Jack-speler de moord dan aan de andere kant van het speelbord zal laten plaatsvinden.

Wees niet te voorspelbaar. Soms is het beter om je detective NIET te verplaatsen. Door niet altijd de meest logische zetten te doen, kan je Jack op een dwaalspoor brengen. Op die manier werd ik in mijn laatste spel gepakt als Jack.

Denk zoals Jack. Wat zou jij doen als je op dat moment in de schoenen van Jack zou staan? Hou eventueel een geheim scoreblokje bij waarop je de mogelijke route van Jack uitstippelt. Print desnoods een aantal plattegronden uit voor de detectives waarop ze perfect de zetten van Jack kunnen aanduiden.

Probeer sporen te vinden. Als je een spoor hebt gevonden, tel dan goed na waar Jack zich allemaal zou kunnen bevinden. Desnoods geef je één detective de taak om heel het spel niets anders te doen dan PRECIES te tellen waar Jack zou kunnen staan. Hou ook rekening met de sporen die in de vorige nachten werden gevonden. Op die manier kan je delen van de kaart uitsluiten in je zoektocht naar de schuilplaats van Jack.

Relax, take it easy! Zelfs al weet je totaal niet waar Jack zich bevindt, laat dit nooit blijken. Leg de druk op Jack’s schouders. Zelfverzekerde detectives maken Jack nerveus. Een nerveuze Jack maakt fouten!

Veel succes!

donderdag, 15 augustus 2013

Deck Building (Kaartendeck opbouwen)

Dit is een spelmechanisme waarin spelers starten met een vooraf bepaalde set kaarten en nadien extra kaarten toevoegen (of kaarten veranderen) tijdens het verdere verloop van het spel. Bij veel deck building spellen hebben spelers de mogelijkheid om nieuwe kaarten te kopen. Deze nieuwe kaarten komen dan terecht bij de kaarten die je reeds in het bezit had. Op die manier drijf je je “motor” op zodat je later in het spel steeds meer mogelijkheden krijgt.

Het bekendste deck building spel is Dominion. Je start met een aantal overwinningskaarten en geldkaarten. Je speelt de geldkaarten uit en je koopt hiermee andere geldkaarten, overwinningspunten en/of actiekaarten. Deze kaarten gaan in je “deck” (stapel kaarten). Je schudt de kaarten en in je volgende beurten kan je deze kaarten dan uitspelen om nieuwe actiekaarten en/of geldkaarten te kunnen kopen. Je kaartendeck wordt steeds groter en groter. Dit gaat verder tot een aantal stapels kaarten leeg zijn.

 

Worker placement (werkers plaatsen)

Bij Worker Placement spellen stuur je werkers (pionnen) op pad om allerlei dingen voor jou te doen. Elk om beurt plaatst iedere speler een werker op het speelbord. Als een plek is ingenomen door een speler, kan niemand anders deze plaats nog bezetten (er zijn echter uitzonderingen op deze regel). Als alle werkers op het speelbord zijn geplaatst, worden alle acties op het speelbord uitgevoerd.

Agricola is een bekend voorbeeld van een worker placement spel. Je plaatst bijvoorbeeld een werker op het actieveld voor riet. Je buurman gaat voor de schapen. Als de werkers van alle spelers zijn geplaatst, neem je je werker terug en voer je de bijhorende actie uit. Jij neemt het riet. Je buurman neemt de schapen. Gelieve deze laatste zin niet uit zijn context te rukken.

Het leuke aspect aan worker placement spellen is dat je steeds voor interessante keuzes staat. Waar ga ik mijn werkers plaatsen? In welke volgorde ga ik mijn werkers plaatsen? Waar zouden de andere spelers hun werkers willen plaatsen?

Worker Placement is een enorm populair spelmechanisme. Misschien wel het meest populaire spelmechanisme op dit moment. Mijn favoriet worker placement spel is Stenen Tijdperk. Ik speel ook graag Agricola, Caylus, Fresco, Carson City, Het Dorp, Lancaster en Lords of Waterdeep. Cuba, Le Havre en De Kathedraal konden me minder bekoren.

Variable Phase Order (variabele beurtvolgorde)

Bij spellen met een variabele beurtvolgorde loopt een speelbeurt niet op dezelfde manier als de vorige speelbeurt. Je doet niet steeds actie 1, dan actie 2, vervolgens actie 3, enzovoorts, maar je kiest uit verschillende acties welke actie je wil uitvoeren. De volgende beurt kies je dan een andere actie.

Het beste voorbeeld is de klassieker Puerto Rico. In Puerto Rico is elke beurt verschillend. Er liggen een aantal rollen op tafel. Een speler kiest om het even welke rol en elke speler voert deze rol uit. De speler die de rol koos krijgt wel een extra voordeel. Nadien kiest de volgende speler een andere overgebleven rol en nu voert elke speler die rol uit. Zo gaat het spel verder tot elke speler een verschillende rol heeft gekozen.

Een andere topper die van dit spelmechanisme gebruik maakt is El Grande.

 

Time Track (tijdspoor)

Elke gekozen actie kost een bepaalde hoeveelheid tijd. De speler die als eerste aan de beurt is, is diegene die het minste tijd heeft verbruikt. Je kan grote zetten doen die veel tijd kosten, maar dan moet je vaak wachten op de andere spelers of je kan verschillende kleine acties na elkaar doen. Je moet proberen om de balans te vinden tussen deze twee mogelijkheden. Dit wordt allemaal bijgehouden op een tijdspoor. Het fantastische spel Tinners’ Trail gebruikt zo’n tijdspoor.  

 

Action Point Allowance System (actiepunten)

Bij dit spelmechanisme heeft elke speler een bepaald aantal punten ter beschikking. Deze punten kan hij/zij gebruiken om bepaalde acties uit te voeren.

In Tikal heeft elke speler elke beurt 10 actiepunten die hij mag uitvoeren. Deze actiepunten mag hij vrij besteden om schatten op te graven, schatten te ruilen, zich te verplaatsen, …

Het nadeel van dit systeem is dat er veel keuzes zijn waardoor sommige spelers lang gaan nadenken over hun acties. Ondertussen zitten de andere spelers te wachten tot het opnieuw hun beurt is.

 

Simultaneous Action Selection (gelijktijdig acties selecteren)

Bij dit spelmechanisme kiezen de spelers eerst in het geheim hun acties. Daarna worden de acties uitgevoerd volgens de regels van het spel.

In het spel El Grande duidt elke speler in het geheim een Spaanse regio aan waarnaar zijn/haar caballero’s uit El Castillo moeten worden gebracht. Als iedereen de regio heeft gekozen, onthult elke speler op hetzelfde moment zijn keuze. Nu worden alle caballero’s in de desbetreffende regio’s geplaatst. Daarna zal er een puntentelling plaatsvinden.

In het spel 7 Wonders kiezen alle spelers in het geheim één kaart uit hun handkaarten. Daarna wordt de kaart van elke speler tezelfdertijd uitgespeeld.

Andere voorbeelden van spellen waarin je gelijktijdig acties selecteert, zijn Race for The Galaxy, The Resistance, Dixit en Fresco.