donderdag, 15 augustus 2013

Voting (stemmen)

Bij Voting moet je stemmen om een bepaald voordeel in het spel te krijgen. Afhankelijk van het spel kunnen spelers om verschillende redenen een stem uitbrengen.

1 Spelers stemmen over de verdeling van overwinningspunten. In het spel GiftTRAP plaatst iedereen zijn fiches op de geschenken die zij het liefst willen hebben. Deze fiches leveren overwinningspunten op als blijkt dat ook de andere spelers denken dat dat jouw favoriete geschenken zijn.

2 Spelers stemmen of er al dan niet een wijziging in de regels moet komen. In het spel Cuba stem je welke wetten in het spel zullen komen en welke niet.

3 Spelers stemmen om een speciaal voordeel te bekomen. Dit onderdeel komt het vaakst voor. In het spel Lancaster stemmen de spelers op wetten die hen bepaalde voordelen kunnen opleveren.

4 Spelers stemmen om andere spelers te elimineren. In het spel Weerwolven van Wakkerdam wordt er elke dag gestemd om iemand te laten ophangen. Deze speler sterft en verdwijnt uit het spel.

Een voting spel is altijd spannend omdat je zelden op voorhand weet hoe de andere spelers zullen stemmen. Mijn favoriet stem-mechanisme is de manier waarop er in Lancaster wordt gestemd. Er liggen twee rijen met wetten. Er wordt gestemd op de onderste rij. Als de wet wordt goedgekeurd, komt ze rechts in de bovenste rij te liggen en verdwijnt de eerste kaart (links) van de bovenste rij. Als de wet wordt afgekeurd, dan verdwijnt deze wet uit het spel en blijft de bovenste rij ongewijzigd. Alle wetten van de onderste rij komen achtereenvolgens op dezelfde manier aan bod. Het leuke aan dit stemsysteem is dat je zowel met de onderste rij als met de bovenste rij wetten rekening moet houden.  Daarnaast mag je naast een goedkeuringsfiche of afkeuringsfiche ook extra stemblokjes inzetten om je stem kracht bij te zetten. Geniaal!

De commentaren zijn gesloten.